RS 10 Christiania var det 4. fartøj produceret efter det originale Colin Archer redningsdesign. (RS 2-5, 7 og 9 var ombyggede lodsbåde eller andre designs.) Hun blev bygget i 1895 af Carl Arnold på Christiania værft og blev opkaldt efter Norges hovedstad (senere omdøbt til Oslo). Hun var udstationeret i Finmark i det nordligste Norge. I løbet af 37 års aktiv tjeneste reddede hun 257 mennesker, 90 skibe og assisterede 2.881 både - en rekord kun slået af hendes søsterskib RS 8 Oscar Tybring.
Efter at have trukket sig tilbage fra redningstjenesten i 1932, blev hun ombygget til at transportere last ved tilføjelse af en motor og styrehus og en meget reduceret rig.
I 60'erne blev hun returneret som gaffrigget sejlbåd af Erling Brunborg og senere Richard Cook.
Tori og Carl Emil Petersen overtog ansvaret for Christiania i 1977. Inden længe havde de monteret et nyt dæk, udskiftet oversideplanken og gennemført en komplet restaurering af båden - hvorefter hun blev betragtet som 'så god som ny' som familie. -båd hun deltog i mange Tall Ships kapsejladser i 80'erne og 90'erne og tog guld-, sølv- og bronzemedaljer, både i sin klasse og generelt. Deres tre sønner, Carl Emil jr., Borre og Johan overtog efterhånden ansvaret for Christiania.
I september 1997, på vej til London, sank hun i Nordsøen på 495 meters dybde. 19 måneder senere blev hun opdraget af det fantastiske skib Seaway Kingfisher fra offshore ingeniørfirmaet Stolt Comex Seaway.
Info om Christiania:
Nationalitet: Norge
Længde: 18,2 meter
Bredde: 6 meter
Mastehøjde: 12 meter
Tidligere besøg i Esbjerg under TSR: 0